Dajte si pozor na energetických šmejdov

Zazvonia vám pri dverách a oznámia, že váš dodávateľ energií končí. Preto máte prestúpiť k novému. Čírou náhodou k tomu, koho zmluvu si už so sebou nesú v šanóne. Alebo sa tvária ako odpočtári a chcú si odfotiť váš elektromer alebo plynomer, prípadne sa zaujímajú o vaše faktúry.

Po čase vám príde domov zmluva s novým dodávateľom energií, na ktorej nájdete váš sfalšovaný podpis. Aj takto sa správajú energetickí šmejdi. Práve na nich smeruje veľká časť sťažností, ktoré každoročne obdrží aj Úrad pre reguláciu sieťových odvetví.

Podomový predaj elektriny a plynu je totiž na Slovensku poznačený mnohými nečestnými praktikami. Niektorí obchodní zástupcovia sa kvôli vidine získania provízie neštítia klamať, zavádzať či manipulovať s nič netušiacimi ľuďmi. Ako sa teda správať, ak vám podomový predajca energií zaklope na dvere?

 

1.       Overte si jeho totožnosť a firmu pre ktorú pracuje

Nebavte sa s človekom, ktorý nechce povedať, kto vôbec je a pre koho pracuje. Už to totiž signalizuje, že jeho úmysly nie sú čestné. Keď máte jeho meno, bude jednoduchšie sa pri prípadných problémoch sťažovať na jeho postup. Pýtajte si ale jeho občiansky preukaz, keďže podomoví predajcovia dokážu sfalšovať vizitky energetických firiem.

2.       Nedávajte komukoľvek svoje faktúry za energie

Vďaka faktúram sa nečestný predajca dostane k číslu vášho odberného miesta a dokáže tak pripraviť za vaším chrbtom novú zmluvu. Sfalšovať váš podpis je už potom jednoduché.

3.       Neverte vždy rečiam, že váš dodávateľ končí

Energetickí šmejdi často svoje obete zavádzajú tým, že ich dodávateľ končí a ak neprejdú k novému, budú bez elektriny alebo plynu. V skutočnosti však k takejto situácii dôjsť nemôže. Ak by dodávateľ energií skutočne končil (čo na Slovensku stáva zriedka, posledne prestala služby na našom trhu občanom ponúkať spoločnosť Lumius), jeho zmluvy by prevzala iná spoločnosť. Vy by ste tak bez plynu alebo elektriny nezostali. Ak ale máte pochybnosti, či skutočne váš dodávateľ nekončí, stačí mu zavolať a túto skutočnosť si overiť. Číslo nájdete napríklad na internete alebo na faktúre.

4.       Overte si sľubované úspory

Zmenou dodávateľa môžete získať lepšie služby a ceny, to je fakt. To však neznamená, že by ste mali veriť všetkému, čo vám podomový predajca nasľubuje. Možnosť úspory sa dá pritom jednoducho overiť na internete pomocou kalkulačky úspor. Napríklad, našu kalkulačku nájdete TU. Podobné kalkulačky ponúkajú aj iní dodávatelia. No pozor na „malé písmenká“, ktorými je ponúknutá cena podmienená.

5.       Neverte tvrdeniam, že sa pre vás nič nezmení

Mnoho podomových predajcov tvrdí, že sa podpisom zmluvy pre vás nič nezmení, iba ušetríte a energie dostanete od niekoho iného. Zmena dodávateľa však môže byť v prípade, že máte u súčasného uzavretú zmluvu s viazanosťou, zaťažená zmluvnou pokutou. Preto nepodpisujte žiadne zmluvy, kým si neoveríte, že vám od súčasného dodávateľa nehrozia žiadne sankcie.

 

Vo všeobecnosti platí, že akúkoľvek zmluvu si treba najprv pozorne preštudovať a jej podpis zvážiť po zrelej úvahe. Iba tak sa vyhnete tomu, aby ste na zmene dodávateľa energií skutočne zarobili a nenechali sa dobehnúť.

Ak sa s nekalými praktikami podomových predajcov stretnete, mali by ste podať podnet na ich prešetrenie Úradu pre reguláciu sieťových odvetví. Urobiť tak môžete prostredníctvom jeho stránky. Zabúdať netreba ani na to, že od zmluvy, ktorú ste nerozvážne podpísali, sa dá odstúpiť do 14 pracovných dní, a to aj bez udania dôvodu.

Na záver už iba jedno: s našimi podomovými predajcami sa v teréne nestretnete. Vieme totiž, že ľudia, ktorým ide o provízie, nie vždy postupujú férovo. Preto ich služby nevyužívame.