Osem otázok a odpovedí k nášmu štvortarifu - FAQ

Koľko môžem ušetriť, ak prejdem na variabilnú tarifikáciu od Magny?

Závisí predovšetkým od toho, v akých časoch elektrinu míňate a či je vaša domácnosť vybavená fotovoltaikou. Vďaka nej totiž dokážete elektrinu vyrábať v čase špičky, kedy jej jej cena najvyššia. Navyše, môžete využiť aj našu Požičovňu elektriny. V rámci nej nám vyrobené prebytky energie požičiate a my vám ich vrátime keď to budete potrebovať. Vďaka tomu budete za odber elektriny platiť ešte menej.

Pri rozumnom prístupe k spotrebe je tak možné znížiť si faktúry aj o 30 a viac percent v porovnaní s klasickými tarifami.

 

Kedy sa mi oplatí tradičný štvortarif a kedy E-AUTO?

Hlavný rozdiel medzi nimi je v cene nočnej elektriny, keď nabíjate svoje auto a v cene elektriny v špičke. Pri klasickom štvortarife nie je nočná cena až taká výhodná, no elektrina v špičke je o niečo lacnejšia. Pri E-AUTO je odber elektriny v noci zvýhodnený, čo je kompenzované drahšou elektrinou v špičke. Dôležité je teda, kedy koľko elektriny miniete. Ak je to najmä v noci a cez deň si pomôžete napríklad fotovoltaikou, oplatí sa viac E-AUTO. Ak je ale spotreba v špičke vyššia, môže sa viac vyplatiť klasický štvortarif.

 

Prečo sú ceny 4T bez DPH a distribučných poplatkov? Ako vlastne zistím, koľko budem platiť a či niečo ušetrím?

Prepočet cien na tie s DPH je jednoduchý, stačí ich vynásobiť číslom 1,2. Distribučné poplatky závisia od distribučnej tarify, ktorú zákazník využíva. Tie sú rôzne a na každom distribučnom území iné. Pri ich pridaní do cenníka by tento obsahoval desiatky položiek a bol by teda veľmi zložitý. Pre úsporu je však dôležitá cena silovej elektriny, na distribučných poplatkoch sa pri dnes platnej legislatíve šetriť dá iba ťažko. Vhodné je preto prepočítať si, aké je cena elektriny v štvortarife v porovnaní s tou, ktorú platíte dnes. Pre väčšinu zákazníkov, ktorí majú elektromobil a k tomu aj fotovoltaiku, sa variabilná tarifikácia oplatí.

 

Čo mám robiť, aby som na drahej elektrine v špičke neprerábal?

Vhodné he presunúť spotrebu do lacnejších hodín a nepoužívať niektoré spotrebiče v špičke. Ide napríklad o pračku, sušičku, umývačku riadu a pod., pri ktorých nie je nutné ich používať ich v špičke. Okrem toho pomôže aj fotovoltaika, ktorá vyrába elektrinu práve v dobe, kedy je tá najdrahšia. Prebytky nám môžete dokonca požičať a my vám ich vrátime, keď to potrebujete. ďalšou možnosťou je využiť váš elektromobil aj ako batériu. V noci ho nabijete za lacnú sadzbu a cez deň môžete túto elektrinu využiť vo vašej domácej sieti. Každý novší elektromobil by mal túto možnosť ponúkať povinne.

 

Virtuálna batéria od ZSE mi umožňuje vybrať si uloženú elektrinu kedykoľvek a od marca 2021 je dostupná na celom Slovensku. Načo mi je teda požičovňa od Magny, ak tá všetko účtuje iba na mesačnej báze?

Požičovňa Magny od apríla 2021 umožňuje presun nespotrebovanej elektriny aj do ďalším mesiacov. Podľa našich informácií túto službu ZSE nateraz neponúka. Navyše, pri Požičovni platíte podľa jej využívania, nie mesačný paušál. Pri väčšine našich zákazníkov je táto suma nižšia, než by platili v prípade ZSE.

 

Ako zistím, či mám aktívny IMS?

Tento údaj vám vie poskytnúť vaša distribučná spoločnosť

 

Kedy mám právo na IMS?

Podľa platnej legislatívy je to vtedy, ak vaša ročná spotreba presiahla 4 MWh. Alebo, keď ste výrobcom elektriny z obnoviteľných zdrojov.

 

IMS už mám, do distribučná spoločnosť mi tvrdí, že je iba v testovacej prevádzke. Čo mám robiť?

Meranie spotreby elektriny je plne v gescii jej distribútora. My ako dodávateľ naň nemáme vplyv. No môžeme vám odporučiť, ak nemáte fotovoltaiku, aby ste si ju zaobstarali. Vďaka tomu nielenže znížite svoju spotrebu, ale distribučná spoločnosť je vám povinná nainštalovať aj IMS.